Az első magyar benchmark kutatás a hazai SSC szolgáltatókról

A szolgáltató iparági piackutatást a Magyar Szolgáltatóipari és Outsourcing Szövetség (HOA) azzal a céllal készítette, hogy átfogó képet adhasson a magyar gazdaság egyik legdinamikusabban növekvő szektoráról.

Magyarországra már inkább a magasabb hozzáadott értékű szolgáltatások érkeznek. Ez a piac fejlődése. Új centereket azonban nem igazán tudtunk bevonzani, míg például Lengyelországban egyre több központ nyílik - derül ki az eddigi legnagyobb kitöltő számú és egyben az első hazai benchmark SSC-felmérés tanulságaiból, melyet a Magyar Szolgáltatóipari és Outsourcing Szövetség (HOA) készített. 

shared-service-center.jpgRésztvevők

7 iparág képviseletében 24 nagy magyar outsourcing vállalkozás töltötte ki a kérdőívet. A legtöbben a szolgátlatás, ipari termelés, és telekom területen működnek.

A szolgáltatóközpontok fele csak saját cégen/cégcsoporton belül, míg 40%-uk csak harmadik félnek nyújt szolgáltatást. Mintegy 10% jelezte, hogy mind saját, mind külső ügyfeleknek is szolgáltat.

Tipikus működési forma a költségalapú kiszervezési modell, a válaszadók 83%-a ilyen elvek alapján szolgáltat. Tekintettel arra, hogy a működő SSC-k 50%-a külső partnereknek szolgáltat, megállapítható, hogy a magyar SSC piac ugyan exportra termel, de jövedelme az anyavállalattól keletkezik a már említett költségalapú kiszervezés modell miatt

Működési területek

A magyarországi SSC-k 42%-a működéséhez egyáltalán nem vesz igénybe hazai alvállalkozót vagy beszállítót. Amennyiben mégis, akkor a HR, pénzügyi és IT szolgáltatások igénybevétele a leggyakoribb.

Versenyképesség

A kutatás kitért az ország versenyképességének vizsgálatára is. A válaszadók megnevezték a szerintük legnagyobb kockázatokat, amiket gyakoriságuk sorrendjében közlünk: munkaerő arbitrázs, elérhető beszélt nyelvek száma, szakértelem, országkockázat. Tekintettel arra, hogy az SSC-k szolgáltatásaikat offshore nyújtják, jelentős, a válaszadók 38%-a tart az országkockázattól. Az SSC piacon az IT szektor a meghatározó munkaadó, a felkínált pozíciók 27%-a IT területen van. Az SSC iparágban dolgozók 25%-a pénzügyi és controlling területen tevékenykedik. A harmadik legnagyobb foglalkoztató az ügyfélszolgálat (Customer care), 16%, míg a 4. helyen a HR szolgálatások található, 5%-foglalkoztatott aránnyal.

Emberi erőforrás

Az éves természetes lemorzsolódás számadatai javuló tendenciát mutatnak. A céget elhagyók átlaga 13% évente. Az SSC-k 95%-a kínál dolgozóinak valamilyen karrierfejlesztési program lehetőséget, és ugyancsak 95%-uk végeztet dolgozói elégedettség felméréseket, ez utóbbit 71%-os elkötelezettségi mutatóval. A szolgáltatóközpontokban foglalkoztatottak többsége magyar, mindössze 9%-uk külföldi. Az alkalmazottak elsöprő többsége rendelkezik diplomával vagy felsőfokú végzettséggel. Az SSC ipar a legnagyobb munkáltató az állami szféra mellett, több mint 20 ezer munkahelyet biztosítva. A szolgáltatóközpontok 85%-a tart szakmai képzéseket és hozzájárul dolgozói tudásának bővüléséhez. A szakszervezetek száma elenyésző, az SSC-k alig 10%-ban van működő szakszervezet. A flexibilis foglalkoztatási formák meglepően kedveltek és elterjedtek az SSC-k körében. A vállalatok 63%-a ajánl rugalmas munkaidőt, 58%-nál részmunkaidős lehetőség is elérhető, a válaszadók 54% az otthonról történő munkavégzést is lehetővé teszi dolgozói számára.

A teljes kutatás itt érhető el.

http://www.hrportal.hu/download/hoa_ssc_survey_final2_hun.pdf

 

A bejegyzés trackback címe:

https://victum.blog.hu/api/trackback/id/tr805858323

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Facebook oldaldoboz