Stratégiai tervezés öt egyszerű lépésben

 

Azon gondolkozik, hogyan lehetne értéket teremteni, új öleteket megvalósítani, vagy hogyan tudná jobbá tenni, átalakítani vállalatát?

A válasz egyszerű: tervezzen, alkosson stratégiát! Ám az emberek mikor meghallják a stratégia szót, valami bonyolult szerteágazó dologra gondolnak. Félelmük igaznak bizonyulhat. Tényleg bonyolult és szerteágazó dologról van szó. Nagyvállalatok estében a jövő céljainak elérése érdekében összehangolni a szervezeti működést nem akkora kihívás, hiszen nagyobb mennyiségű szakembergárda áll rendelkezésre a stratégiaalkotáshoz. Ám azoknak se kell csüggedni, akiknek nincsen akkora őrforrásuk a tervezésre.

Napjainkban nagyon divatos, hogy különböző problémákra csekély számú, gyorsan alkalmazható tippeket adnak, például „5 tipp hogyan tudja megőrizni egészségét”, „10 tipp a céges banköltségei csökkentésére”.

Íme, a mi 5 hasznos tippünk a stratégiatervezéshez:

Jogos lehet a kérdés: 5 szempont alapján írjak egy tervet? Mire jó az? Aki kicsi, az kezdjen kicsiben! Az ületi tervezés a rugalmasságon, kreativitáson, és a rendszerszemléleten múlik.img_strategy_target.jpg

Ha kis cége van, kis erőforrásokkal, kezdjen kicsiben! Majd ahogy a szervezet növekszik, alakul, úgy alakítsa terveit is!

1. Legyen „látnok”, alkossa meg a vízióját!

Érdekes dolog ez a vízió. Hiszen a gondolkozást a szervezeti célok végén kell kezdeni. Mi az, amit el kell érnem, mivé szeretnék válni, mondjuk 5, vagy akár 10 év múlva? Fontos látni, mi az a végső cél, amit a vállalkozás el akar érni. Az ehhez vezető utat kell megtervezni. Ezért kell kezdeni a vízió megalkotásával.

2. Ki kell találni a missziót, azaz a küldetést!

Most, hogy már tudjunk, mi a víziónk, ki kell találni mit fogunk csinálni annak érdekében, hogy az beteljesüljön! Ez egy rövid összefoglaló gondolatsor, ami emlékezteti a vállalkozás vezetőit, hogy miért csinálják azt, amit csinálnak minden nap.

3. Össze kell gyűjteni a célkitűzéseket!

A tervezés során össze kell gyűjteni az elérendő célokat. Minden célhoz rendelni kell megfelelő időkorlátokat is. Vigyázat, vannak olyan célok, amiket nem szabad előbb megvalósítani, mint az előre meghatározott idő! Ezek a célok sokfélék lehetnek, piaci részesedés növelése, új termék – szolgáltatás bevezetése, új piacokon szeretnék megjelenni 2020-ra, és még sorolhatnám.

 4. Le kell írni a stratégiát, ha úgy tetszik, formába kell önteni!

Van a vállalat működésének néhány gyakorlati területe, amelyek működését úgy kell összehangolni, hogy a fentebb meghatározott hosszú távú célok teljesüljenek. Gondoljuk át, és alkossuk meg az alábbi területek stratégiáit!

    • Marketing
    • pénzügy
    • termelés
    • emberi erőforrás
    • szervezés
    • kutatás – fejlesztés.

 

5. Meg kell alkotni a cselekvési tervet!

Már vannak céljaink, van stratégiánk. Most már csak azt kell kitalálni, milyen lépéseket kell tenni ahhoz, hogy azok megvalósuljanak. A cselekvés terv rövid távú intézkedések sora, a cél elérése és a vízió beteljesítése érdekében.

Ha kész a stratégiánk, még nem érdemes hátradőlni, ugyanis a kitalált stratégiáról még be kell bizonyítani, hogy megvalósítható. Erre jó az üzleti terv, ami már egyszerűsíti a folyamatokat, maga is jobban áttekinthetőbb dokumentum.

A fentiekből kiderül, hogy a stratégiai tervezés nem annyira ördögtől való, mindenki meg tudja csinálni, ha szán rá egy kis időt. De azt is el kell mondani, hogy ebbe a folyamatba érdemes bevonni egy külső szakértőt, aki kívülállóként, objektív szemlélettel tudja segíteni a tervezést. 

A bejegyzés trackback címe:

https://victum.blog.hu/api/trackback/id/tr596032157

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Facebook oldaldoboz