Vezetőként fontosnak tartja a hatékonyságot? Motiválja így csapatát!

rafting-661716_640.jpgA vezetői működés határozza meg leginkább a csapat hatékonyságát, viszont önmagában az sem garantálja az eredményességet. A siker kulcsa ezen kívül a minőségi kommunikáció, a folyamatok optimalizálása, a tiszta szerepek, az egyértelmű elvárások és a motiváló fejlődési célok.

Napóleon sem bízta a véletlenre legkiválóbb tábornokainak kiválasztását. Csakis a teljesítményük és a képességük alapján léptette elő őket. A legtöbb tiszt ennek eredményeként igen alacsony sorból emelkedett ki – volt köztük boltos és gépész fia is. A császárnak nem az elméleti tudás volt a fontos, hanem a gyakorlatias szemlélet és az életképesség – írta J. T. Hadley Napóleonról, aki a találékonyságot és a példamutatást mindenképpen szükségesnek találta ahhoz, hogy egy vezető irányítani tudja a csapatát, és el tudja fogadtatni magát a katonáival. Természetesen nem muszáj ennyire messzire visszamenni az időben ahhoz, hogy egy csapat hatékony működéséhez tippeket kaphassunk.

Tanulási célok és együttműködés

A vezetői magatartást és mintát kulcsfontosságúnak tartja Alessandro Carlucci is, aki korábban több mint két évtizedig irányította a brazíliai Natura Cosméticos vállalatot. A „fejétől bűzlik a hal” közmondás igazsága alapján a teljes szervezeti átalakítást a felsővezetői csapattal kezdte. Úgy ítélte meg, hogy a csapatok, sőt a teljes szervezet szintjén szükség van az együttműködő gondolkodásmód fejlesztésére. Azt látta, hogy a menedzserei túl sokat versengenek egymással, és ez a rivalizálás veszélyezteti a vállalat jövőjét, ezért 2004-ben „átfogó elköteleződési folyamatot” indított el.

Carlucci úgy vélte, a hatalmi harcok elfojtásához a vezetőkben előtérbe kell helyezni az embert. Menedzsmenttársait arra kérte, kötelezzék el magukat az önfejlesztés mellett: tanuljanak maguktól, és mutassanak ezzel jó példát a többi kollégának. Mindegyik igazgató belevágott egy coaching folyamatba, külső coach segítségével. Ezeken nemcsak üzletről és vezetői dilemmákról esett szó, hanem a vezetőről mint emberről, a teljes élettörténetéről, a különböző szerepeiről és azok összehangolásáról. Roberto Pedote, a Natura pénzügyi, informatikai és jogi ügyekért felelős első alelnöke így nyilatkozott minderről: „Azt hiszem, a lényeg az, hogy vezetőként is megmutatjuk a gyengeségünket: nem vagyunk Supermanek, vannak kudarcaink, vannak félelmeink, és nem tudjuk mindenre a helyes választ”.

Az önismereti munka meg is hozta a gyümölcsét, több év alatt ugyan, de az együttműködő gondolkodásmód elterjedt a szervezet többi részében is. Ez annak is köszönhető volt, hogy a vezetők nem kizárólag teljesítménycélt kaptak, hanem meg kellett mutatniuk vezetői képességeiket, értékes tulajdonságaikat is, vagyis egy tanulási cél motiválta őket. E munka során rengeteget tanultak önmagukról, vezetőtársaikról, és lényegesen többet kommunikáltak a munkatársaikkal.

Az alábbiakban bemutatunk két fontos vezetői készséget, amely a sikeres vezetés minimum követelménye.

  1. Kommunikáció minden szinten

Hogy a talpraesettség, a példamutatás, az önismeret és a folyamatos tanulás mellett milyen jelentősége van a kommunikációnak, arra itt egy újabb példa. Marc Benioffnak, a felhőszolgáltatásokkal foglalkozó vállalatnak a Salesforce.com vezérigazgatójának néhány éve támadt egy ötlete, amikor azt tanulmányozta, hogyan használják alkalmazottai az új közösségi technológiát. Cége a Facebook nyomán fejlesztette ki a Chatter alkalmazást, amely a vállalati felhasználóknak teszi lehetővé a kollégák és a vásárlók hozzászólásainak monitorozását, továbbá az információk és ötletek megosztását. A dolgozók a cégen belül már kipróbálták a rendszert, és mialatt Benioff a Chatter üzeneteit tanulmányozta, felismerte, hogy azok, akik a legtöbbet tudják a vásárlókról, szinte teljesen ismeretlenek a menedzsment számára. Benioff tisztában volt azzal, hogy a csúcsvezetőkről ugyanilyen homályos kép él az alacsonyabb szinteken lévő alkalmazottakban.

A vállalati menedzsment éves kihelyezett találkozója épp közeledett, Benioff kitalálta, hogy akár a Chattert is felhasználhatnák a menedzsment zárt ajtók mögötti megbeszélésének közvetítésére. Virtuálisan mind az ötezer Salesforce.com dolgozó meghívást kapott, hogy csatlakozzon a személyesen jelenlévő kétszáz vezetőhöz. A terem különböző pontjain elhelyezett óriási tévéképernyők jelezték, hogy a Chatterfórum is jelen van a találkozón. Minden menedzser kapott egy iPod Touch készüléket, és minden asztalra került egy iPad, amellyel a résztvevők üzeneteket írhattak a fórumra. A videoszolgáltatás valós időben közvetítette a találkozót az alkalmazottaknak, akik a Chatter segítségével azonnal megoszthatták véleményüket a közönséggel.

A találkozó a szokásos prezentációkkal nyitott, először semmi szokatlan nem történt. Végül Benioff megragadta az asztalán lévő iPadet, és írt egy hozzászólást a Chatterre arról, mit talált érdekesnek az elhangzottakból, amit egy viccel is színesített. Néhányan a teremben követték a példáját, ők is írtak hozzászólást, azután pedig az eseményeket az irodáikból követő alkalmazottak is visszaírtak néhány megjegyzést.

Mi lett ennek az eredménye? „A megbeszélésen egy válogatott csoport helyett hirtelen ott volt az egész vállalat” – mondta Benioff. A találkozó után még hetekig folyt az eszmecsere, a munkatársak felhatalmazva érezték magukat, hogy ők is véleményt nyilvánítsanak a cég ügyeiben. A vezérigazgatónak sikerült felsorakoztatni a dolgozókat a vállalat küldetése mögé.

2. Konfliktus helyzetek kezelése

Az eredményes csapatmunka alapkritériumai:

  • a szerepek és felelősségek tisztánlátása
  • az optimalizált és folyamatosan újragondolt folyamatok
  • a csapat közös értékei, normái, elvárásai egymás iránt

Mindezek elengedhetetlenek az eredményes és hatékony csapatmunkához. Mindezeken túl fontos, hogy a vezető képes legyen bizalmat építeni, állja a szavát, lehessen rá számítani, tiszteljen másokat, és ő maga is teljesítsen, ne csak elvárjon.

A vezetők 75% olyan okok miatt képtelen jól teljesíteni a csapata élén, amelyek az érzelmi kompetenciákkal vannak összefüggésben, mindebbe beleértve a személyes kapcsolatok kezelését, az irányítást nehéz, konfliktusos időkben, vélik a Center for Creative Leadership munkatársai. A legfőbb ok, hogy a vezetők nehezen igazodnak a változásokhoz, és nem tudnak bizalmat építeni.

Arek Skuza, az iTraff Technology elnök-vezérigazgatója így fogalmaz: „Ha nagy termelékenységet és minőségi munkát vársz el, akkor te is tartsd magad ehhez, hogy olyat kapj, amilyet adsz. Amikor a csapat tagjai észreveszik, hogy megbízható és húzó ember vagy, versenybe szállnak a viselkedéseddel”. Jól „muzsikáló”, hatékony csapat élén a vezető nem valaki mellé áll, és dönt jó és rossz között, hanem alternatívát kínál, segíti a brainstormingot, annak érdekében, hogy maguk a munkatársak döntsenek a konfliktus feloldásának helyes módjáról.

Mire van szüksége a vezetőnek abban az esetben, ha hatékony csapatmunkára kívánja ösztönözni a csapatát?

  • helyzetfelismerésre
  • bátorságra
  • stressztűrésre
  • koncentrációra
  • döntéshozatali képességre
  • annak tudására, hogy kire, miben számíthat

Mindezeken túl a csapatmunka minden csínjának-bínjának ismeretére.

 

(A hvg.hu összeállítása alapján)

A bejegyzés trackback címe:

https://victum.blog.hu/api/trackback/id/tr4912325073

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Facebook oldaldoboz