Kreatív eszközök cégeknek A-W-ig IV. rész

minyon.jpg

 

A negyedik részben befejezzük azoknak a módszereknek a rövid leírását, amelyeket tervezésnél, csapatépítésnél, értekezlet vezetésénél kiválóan lehet alkalmazni.

Lean Café

A Lean Café egy strukturált megbeszélés, alkalmazható az értekezleteken, vagy időnként azok helyett.  A tervezés, az együttműködés és a tanulás keveréke.

A résztvevők közösen összeállítanak egy napirendet, majd elkezdik annak megbeszélését.

A beszélgetés irányított, szigorúan időzített, miközben a találkozó napirendjét demokratikusan hozták létre. A legsikeresebb Lean Café csoportokat kiszámítható ütemben tartják meg, a csoport ugyanabban az időben és helyen jön össze hetente vagy kéthetente.

Célszerű akkor alkalmazni, ha a munkavállalók nem tartják fontosnak az értekezletre járást, a vezető dominál a megbeszéléseken, és az eredményessége erősen megkérdőjelezhető.

 

Open Space

Ha egy csoport - különösen sokféle érdeklődéssel és készséggel rendelkező - sokszínűségét szeretnénk kihasználni, hogy megfeleljen egy jelenlegi kihívásnak, akkor az Open Space, mint tudatos vezetési eszköz a legmegfelelőbb módszer.

Amikor szükségünk van mindenki hozzájárulására és innovatív géniuszára, mert egy versenytárs most lépett be a piacra, vagy drasztikusan meg kell változtatnunk a működésünket, vagy válság keletkezik a cégben, vagy közösségünknek stratégiai tervet kell létrehoznia a fejlődés érdekében.

Az Open Space egy alapvető hívó kérdés körül alakul meg, és a a csoport minden olyan eszközről - költségvetésről, vezetésről stb. megkapja a lehető legszéleskörűbb információt, amely csak lehetséges, majd megnyitja a teret bárkinek, hogy egy témát dobjon fel.

A folyamat során a résztvevők szabadon csatlakozhatnak egy adott téma és annak felajánlója köré. A személyes elköteleződés rendkívül rövid idő alatt érhető el, és számtalan javaslat dolgozható ki rövid idő alatt.

 

ProAction Café

A ProAction Café a cselekvésorientált, kreatív és inspiráló beszélgetés. A résztvevők segítséget tudnak kérni projektjeikhez ötletekkel, feltáró kérdésekkel.

A Pro Action Café egyaránt ötvözi a World Café és az Open Space eszközöket.

A napirend felépítése után a felvetett témákat kiragasztjuk, és elindítjuk a beszélgetést kiscsoportokban. A beszélgetés 3 körben (20-30 perc) zajlik. Minden fordulóban az, aki hozta a kérdést, az asztalnál marad. Az asztal többi tagja új, különböző asztalokhoz költözik. A fogadó először röviden tájékoztatja az új résztvevőket, akik röviden csatlakoznak.

Minden fordulóban néhány konkrét kérdés vezérli a beszélgetéseket, először elmélyíti, elemzi, majd összefoglalja és feladatokká alakítja át.

 

Six Thinking Hats

A Six Thinking Hats módszer kifejezetten mesterkélt, szándékosan természetellenes – ugyanakkor nagyon hatékony. Referenciái között ismert világvállalatok szerepelnek, olyan adatokkal, hogy a módszer alkalmazásával a korábbi egész napos értekezletek helyett negyedórás megbeszélés elég a döntéshozatalhoz.

Vitáink során nagyon kevés olyan igazsággal van dolgunk, mint hogy „2×2=4”. Az esetek többségében különböző érveket, értékrendeket, szempontokat, premisszákat ütköztetünk – többnyire teljes zűrzavarban.

A Six Thinking Hats alapja az a teljesen banális tény, hogy az ember egyszerre egyvalamire tud koncentrálni. Aki épp lelkesedik egy ötletért, nem nyitott ugyanabban a pillanatban alternatív ötletekre. Akit aggaszt, hogy egy más által mondott megoldási javaslat szerinte ilyen és ilyen ártalmas hatást fog kifejteni, az ugyanabban a pillanatban nem tud elgondolkodni a kérdéses megoldás esetleges előnyeiről. Aki épp meta-szinten igyekszik eligazodni, hogy most épp hol is tart a vita vagy megbeszélés, az ugyanabban a pillanatban nem tud mit kezdeni a témát érintő új, konkrét információk áradatával.

A hat színes kalap az emberi agy hat tevékenységét szimbolizálja. Azért van szükség a szimbólumok használatára, mert egyszerűbbé teszi az üzemmódok ki- és bekapcsolását.

 

Storytelling

A Storytelling közben a mesélő tényeket és a történeteket közöl a közönséggel. Néhány történet tényszerű, mások díszítik vagy rögtönöznek annak érdekében, hogy jobban megmagyarázzák a többieknek az alapvető üzenetet.

 A történetek olyan univerzális nyelvek, amelyeket mindenki - a nyelvjárástól, a szülővárosától vagy az örökségtől függetlenül - meg tudja érteni. A történetek ösztönzik a képzelőerőt és a szenvedélyt, és közösséget alkotnak a hallgatók és a hallgatók között egyaránt. A csoport minden tagja elmondhat egy történetet, amelyek motiválják, inspirálják, bevonják a többieket, és közös alapot teremtenek egy projekt, egy közös feladat sikeres elvégzéséhez. A Storytelling szabályok mentén működik csak igazán, és különböző elemeket tartalmaz, amelyek a csapat céljához, feladatához, kihívásaihoz vagy éppen aktuális konfliktusaihoz kapcsolódik.

 

Wisdom Council

A Wisdom Council egy igazán nagy csoport (500+) számára készült módszer a nehéz kérdések együttes kezelése és megoldására.

A Wisdom Council az érdekeltek egyszeri, véletlenszerűen kiválasztott csoportja, akik konszenzusos nyilatkozatot készítenek, amelyet a nagyobb csoport számára elérhetővé tesznek a további párbeszéd és cselekvés érdekében. A Wisdom Council akkor működik igazán jól, ha rendszeresen ülésezik (például kezdetben havonta). 

A véletlenszerű kiválasztás és a dinamikus működés révén a Wisdom Council széles körű nézőpontokat hoz be és újszerűen foglalkozik a mindenkit érintő kérdésekkel.

Rendszeresen, akár havonta, majd később három-hat hónaponként véletlenszerűen választjuk ki a munkavállalókból az érdekeltek (8-12 fő) kis csoportját, hogy találkozzanak néhány órára. Ez a csoport azonosítja a legfontosabb kérdéseket, kreatívan dolgozik rajta, és kialakít egy közös üzenetet, javaslatot. A következő alkalommal mások ülnek össze, és folytatják az első csoport által elkezdett munkát, miközben újabb kérdéseket vetnek fel, tárgyalnak meg és alakítanak ki javaslatokat.

A Wisdom Council szigorú szabályok alapján működik, és ahhoz, hogy hatékony legyen, szükség van megbízható és jó minőségű információkra.

 

World Café

A World Café egy csoportos interakciós módszer, amely elsősorban a résztvevők közötti beszélgetésekre alapít, ahol kis csoportok (4 - 5 fő) beszélgetnek egymással különféle kérdések körül. A csoport mindig olyan kérdésről folytat beszélgetést, amely számukra egyaránt fontos és saját maguk által megoldható.

A vezetés számára ideális módja annak, hogy megtudja, mit gondol és érez a közösség egy adott témával kapcsolatban.

A World Cafénak szabályai, menetrendje van, amelyet vezetni kell, hogy az esemény eredményesen záruljon.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://victum.blog.hu/api/trackback/id/tr7414313133

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Facebook oldaldoboz