Azon gondolkozik, hogyan lehetne értéket teremteni, új öleteket megvalósítani, vagy hogyan tudná jobbá tenni, átalakítani vállalatát?
A válasz egyszerű: tervezzen, alkosson stratégiát! Ám az emberek mikor meghallják a stratégia szót, valami bonyolult szerteágazó dologra gondolnak. Félelmük igaznak bizonyulhat. Tényleg bonyolult és szerteágazó dologról van szó. Nagyvállalatok estében a jövő céljainak elérése érdekében összehangolni a szervezeti működést nem akkora kihívás, hiszen nagyobb mennyiségű szakembergárda áll rendelkezésre a stratégiaalkotáshoz. Ám azoknak se kell csüggedni, akiknek nincsen akkora őrforrásuk a tervezésre.
Napjainkban nagyon divatos, hogy különböző problémákra csekély számú, gyorsan alkalmazható tippeket adnak, például „5 tipp hogyan tudja megőrizni egészségét”, „10 tipp a céges banköltségei csökkentésére”.
Íme, a mi 5 hasznos tippünk a stratégiatervezéshez:
Jogos lehet a kérdés: 5 szempont alapján írjak egy tervet? Mire jó az? Aki kicsi, az kezdjen kicsiben! Az ületi tervezés a rugalmasságon, kreativitáson, és a rendszerszemléleten múlik.
Ha kis cége van, kis erőforrásokkal, kezdjen kicsiben! Majd ahogy a szervezet növekszik, alakul, úgy alakítsa terveit is!
1. Legyen „látnok”, alkossa meg a vízióját!
Érdekes dolog ez a vízió. Hiszen a gondolkozást a szervezeti célok végén kell kezdeni. Mi az, amit el kell érnem, mivé szeretnék válni, mondjuk 5, vagy akár 10 év múlva? Fontos látni, mi az a végső cél, amit a vállalkozás el akar érni. Az ehhez vezető utat kell megtervezni. Ezért kell kezdeni a vízió megalkotásával.
2. Ki kell találni a missziót, azaz a küldetést!
Most, hogy már tudjunk, mi a víziónk, ki kell találni mit fogunk csinálni annak érdekében, hogy az beteljesüljön! Ez egy rövid összefoglaló gondolatsor, ami emlékezteti a vállalkozás vezetőit, hogy miért csinálják azt, amit csinálnak minden nap.
3. Össze kell gyűjteni a célkitűzéseket!
A tervezés során össze kell gyűjteni az elérendő célokat. Minden célhoz rendelni kell megfelelő időkorlátokat is. Vigyázat, vannak olyan célok, amiket nem szabad előbb megvalósítani, mint az előre meghatározott idő! Ezek a célok sokfélék lehetnek, piaci részesedés növelése, új termék – szolgáltatás bevezetése, új piacokon szeretnék megjelenni 2020-ra, és még sorolhatnám.
4. Le kell írni a stratégiát, ha úgy tetszik, formába kell önteni!
Van a vállalat működésének néhány gyakorlati területe, amelyek működését úgy kell összehangolni, hogy a fentebb meghatározott hosszú távú célok teljesüljenek. Gondoljuk át, és alkossuk meg az alábbi területek stratégiáit!
- Marketing
- pénzügy
- termelés
- emberi erőforrás
- szervezés
- kutatás – fejlesztés.
5. Meg kell alkotni a cselekvési tervet!
Már vannak céljaink, van stratégiánk. Most már csak azt kell kitalálni, milyen lépéseket kell tenni ahhoz, hogy azok megvalósuljanak. A cselekvés terv rövid távú intézkedések sora, a cél elérése és a vízió beteljesítése érdekében.
Ha kész a stratégiánk, még nem érdemes hátradőlni, ugyanis a kitalált stratégiáról még be kell bizonyítani, hogy megvalósítható. Erre jó az üzleti terv, ami már egyszerűsíti a folyamatokat, maga is jobban áttekinthetőbb dokumentum.
A fentiekből kiderül, hogy a stratégiai tervezés nem annyira ördögtől való, mindenki meg tudja csinálni, ha szán rá egy kis időt. De azt is el kell mondani, hogy ebbe a folyamatba érdemes bevonni egy külső szakértőt, aki kívülállóként, objektív szemlélettel tudja segíteni a tervezést.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.